Recente activiteiten:

* Op dinsdag 28 november 2017 hield Jan Cees van Duin een lezing houden over zijn toen onlangs uitgekomen boek over het leven en werk Herman Bieling. De lezing vondplaats bij boekhandel Maximus.

* Tot 2 oktober 2017 was in de hal van het gebiedskantoor Hillegersberg-Schiebroek een kleine expositie te zien over het werk van de Hillegersbergse schilder Gerrit Willem van Yperen (1882-1955), realist en expressionist. Olieverfschilderijen, aquarellen, gouaches, portretten, landschappen.

* Op 8 juni 2017, 20.00 uur, heeft Peter Brusse bij boekhandel Maximus een lezing houden over zijn boek "Onder de mensen". Het boek gaat over zijn vader, de journalistieke pionier M.J. Brusse (1873-1941). M.J. Brusse woonde een groot deel van zijn leven in Hillegersberg. Hij schreef vooral over de armoede en ellende van zijn tijd. Zijn rapportages in de NRC leidden tot Kamervragen, wetswijzigingen en enquêtes. Boefje, zijn bekendste boek, werd bewerkt tot toneelstuk en werd met succes verfilmd.

* Op 22 mei 2017 organiseerden het Chabot Museum en de Cultuurscout in het gebiedskantoor Hillegersberg-Schiebroek de manifestatie "Laat je Bieling zien". Uit heel het land kwamen mensen met een schilderij of beeldhouwerk dat o.a. werd bewonderd door familieleden, museummensen en omwonende Hiillegersbergenaren. Herman Bieling (1887-1964) was een schilder/ graficus die veel werk heeft gemaakt over Hillegersberg. In het najaar zal een boek verschijnen over Bieling, Jan Cees van Duin gaf al vast een vooruitblik.

* Op 29 april 2017, 15.30 uur, hield Jan Cees van Duin bij boekhandel Maximus (Bergse Dorpsstraat 122) een lezing over zijn enkele maanden geleden verschenen boek "Bouwers en Bottelaars". Info: zie hier onder bij 12 december 2016.

* Op maandag 6 februari 2017 werd de jaarlijkse Van den Hoonaardlezing gehouden door Monique Chabot onder de titel "De broers Chabot. Een familieverhaal.". Hoe uit een arm Brabants arbeidersgezin met zes kinderen twee beeldend kunstenaars voortkwamen: Henk (1894-1949) en Wim (1907-1977). Henk woonde en werkte lange tijd nabij Hillegersberg: in 1934 vestigde hij zich aan de Rotte in Bergschenhoek. Henk en Wim hebben verschillende werken gemaakt met Hillegersberg als onderwerp.

* Op maandag 12 december 2016 werd het boek "Bouwers & Bottelaars" gepresenteerd in boekhandel Maximus. Dit boek vertelt de geschiedenis van de ondernemersfamilie Hendriks in het Hillegersberg en Schiebroek van de 20ste eeuw.  Hendriks heeft ca. 800 huizen gebouwd in het Berglustkwartier (Hillegersberg) en rond de Populierenlaan (Schiebroek) en was de oprichter van de Sunrise-limonadefabriek. De Stichting Histories Hillegersberg was nauw betrokken bij de totstandkoming van dit boek. Het boek is verkrijgbaar in de boekhandels Maximus (Hillegersberg) en Coelers (Schiebroek).

* Op 6 oktober 2016 heeft mw. Liesbeth van der Zeeuw (Museum Rotterdam) bij boekhandel Maximus een lezing verzorgd over Ludolf de Jongh.

Ludolf de Jongh (geboren in Overschie in 1616, overleden in Hillegersberg in 1679) was niet alleen Schout van Hillegersberg (vanaf 1665), maar ook zeer verdienstelijk kunstschilder.

Een schout was een soort burgemeester, maar hij had ook justitiële taken als openbaar aanklager en hoofd van het opsporingsapparaat (politie).

De Jongh behoorde als schilder tot de Hollandse School. Hij was leerling van o.a. Cornelis Safleven. Rond 1650 was hij één van de meest toonaangevende schilders van Rotterdam.

Van 2 september 2016 tot 21 maart 2017 is in de hal van het gebiedskantoor Hillegersberg-Schiebroek, Argonautenweg 23, een kleine expositie te zien over het leven en werk van de schilderende Schout van Hillegersberg Ludolf de Jongh (1616-1679). Op 6 oktober heeft Liesbeth van der Zeeuw (Museum Rotterdam) voor de Stichting Histories Hillegersberg een lezing gehouden over het leven en werk van Ludolf de Jongh  (zie volgende bladzijde: recente activiteiten).

* Van 8 april tot 2 september 2016 was in het kantoor van het gebied Hillegersberg-Schiebroek, Argonautenweg 23, wederom een nieuwe kleine expositie te zien. Elke 4 maanden wisselt de expositie in de hal van het gebouw. De exposie ging over de annexatie van Hillegersberg en Schiebroek in 1941, 75 jaar geleden.

* Anton Stapelkamp hield op vrijdag 1 juli 2016 een lezing over de opheffing van Hillegersberg en Schiebroek. Daarbij ging hij in op de ontstaansgeschiedenis van het dorp en van de voormalige gemeenten Hillegersberg en Schiebroek.

* Op maandag 1 februari 2016 vond in boekhandel Maximus de 2e "Willem van den Hoonaard-lezing" plaats. De heer Seen van der Plas hield een lezing over zijn vader Adriaan van der Plas. Adrianus Marie van der Plas (1899-1974) was een Rotterdams kunstenaar, nauw verbonden aan Hillegersberg. Hij trok ook veel op met zijn goede vriend Hendrik Chabot. Portretkunst, glas-in-lood, plaquettes en beelden. Ook maakte hij veel monumentale kunst waarbij de katholieke kerk opdrachtgever was. Zo is er werk van hem in de Christus Koningkerk in Hillegersberg (de Piéta en twee portretten van pastors). Een bekend werk van zijn hand is het schilderij van Koningin Juliana in de B&W-kamer op het stadhuis van Rotterdam.

* Op woensdag 25 november 2015 om 15.00 uur is in het kantoor van het gebied Hillegersberg-Schiebroek, Argonautenweg 23, een nieuwe kleine expositie geopend. In de hal van het gebouw hangen enkele historische afbeeldingen, "vensters op Hillegersberg-Schiebroek". Drie maal per jaar worden deze vervangen. Mevrouw Ineke van Yperen, een nazaat van Willem van de Hoonaard, heeft de expositie geopend.

* Op 5 augustus 2015 om 15.00 uur werden de "vensters op de geschiedenis van Hillegersberg en Schiebroek" geopend door de heer H. Kamps, voorzitter van de Gebiedscommissie. De vensters zijn vitrines met om de ca. vier maanden wisselende exposities in het pand van het Gebied Hillegersberg-Schiebroek, Argonautenweg 23.

* Op 6 mei 2015 organiseerde de Stichting Histories Hillegerberg de lezing "Hillegersberg in de Tweede Wereldoorlog", door Bob Assink in boekhandel Maximus, Bergse Dorpsstraat 122.

Op de eerste maandag van februari is een jaarlijkse cyclus lezingen gestart met de naam "Willem van den Hoonaardlezing". Deze dag is gekozen omdat de eerste lesdag van Willem van den Hoonaard in Hillegersberg begon op de eerste maandag in 1813. Op 2 februari 2015 heeft de heer Roelof Vennik, schrijver van het boek "De geschiedenis van Hillegersberg", de eerste lezing gehouden. Ook is de eerste "Willem van den Hoonaard oorkonde" uitgereikt. De heer Vennik kreeg deze vanwege het zo toegankelijk en 'verantwoord' vastleggen van de geschiedenis van Hillegersberg.

In het Chabotmuseum, Museumpark 11, Rotterdam was tot en met 28 februari 2015 de tentoonstelling ‘Ultramodern werk’ te zien. Verrasend actuele schilderijen, beelden, tekeningen en grafiek gerelateerd aan de Rotterdamse kunstenaarsfederatie DE BRANDING (1917-1926). In deze tentoonstelling is een aantal Hillegersbergse kunstenaars vertegenwoordigd. Het gaat o.a. om Henk Chabot, Marius Richters, Adriaan van der Plas, Laurens van Kuik en Herman Bieling.

Op 30 oktober 2014 is de Cultuurprijs 2014 van Hillegersberg-Schiebroek uitgereikt. De Stichting Histories Hillegersberg heeft hieraan deelgenomen met een inzending voor het ontwerpen van een jaarlijks uit te reiken "Willem van den Hoonaardpenning".

Op 30 september 2014 heeft een bijeenkomst plaatsgevonden rond Willem van den Hoonaard (1788-1862), onderwijzer, schrijver en pedagoog te Hillegersberg, in het gebouw van de gebiedscommissie (Argonautenweg 23) bij de onthulling van het naambord bij de grote vergaderzaal, de "Willem van den Hoonaardzaal".

In juli 2014 is aandacht besteed aan het feit dat het Natuurzwembad "Het Zwarte Plasje" al bestaat sinds 1914, precies 100 jaar! Het zwembad ligt mooi besloten omringd door bomen. Verschillende generaties Hillegebergenaars hebben hier
leren zwemmen.

Op 21 juni 2014 werd in het Plaswijckpark voor het 4e achtereenvolgende jaar Midzomeravond 'gevierd'. De Stichting Histories Hillegersberg organiseerde dit Hillegersbergs-Schiebroekse buurtfestival weer in nauwe samenwerking met de SKVR (Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam), Dock Welzijnsorganisatie en de Cultuurscout Hillegersberg-Schiebroek. Vanaf 19.00 uur was er volop muziek, dans en waren er verschillende kunstkramen in het Plaswijckpark. De avond werd afgesloten met een grandioos vuurwerk. Voor enkele beelden van de in 2013 gehouden Midzomeravond: zie https://www.youtube.com/watch?v=z7hrlIxAZwg.

Op 23 mei 2014 is het resultaat van de conservering van het grafmonument van Marius Richters, een op initiatiefvan de Stichting Histories Hillegersberg, getoond. Marius Richters was een Hillegersbergs kunstenaar, hij is in 1955 overleden. Er is die avond o.a. gesproken door Liesbeth van der Zeeuw, de auteur van het in 2005 verschenen boek dat het leven en werk van Marius Richters uitvoerig beschrijft. Ook Jantje Steenhuis, directeur van het Stadsarchief Rotterdam, heeft haar medewerking aan deze avond verleend. Verschillend werk van Marius Richters was in de Hillegondakerk te bezichtigen.

In 2012 richtte de Stichting Histories Hillegersberg in de Hillegondakerk een tentoonstelling in met het thema: "Hillegersberg door de eeuwen heen".

In Oktober 2011 nam burgemeester Aboutaleb een kijkje bij de expositie "Een kwestie van tijd", over de renovatie van de Hillegondakerk in 1941.