Laatste wijziging: 13 september 2016

De Stichting Histories Hillegersberg

De Stichting Histories Hillegersberg is opgericht op 10 september 2012. De stichting heeft tot doel het onderzoeken, beheren en tentoonstellen van geschriften en beeldmateriaal betreffende Hillegersberg, zijn inwoners en allen die als betrokkenen kunnen worden beschouwd. Overigens zal de Stichting zich ook richten op de naastgelegen voormalige gemeente Schiebroek.

De Stichting heeft een bestuur en kent donateurs. Financiële steun aan de Stichting wordt zeer op prijs gesteld (en is noodzakelijk voor haar voortbestaan). Word donateur!

Daarnaast is het Stichtingsbestuur zeer geïnteresseerd in kennis en materiaal over Hillegersberg. Kent u mensen die kunnen vertellen over het Hillegersberg van 'vroeger'? Het bestuur luistert heel graag en tekent het verhaal graag op. Kent u mensen met materiaal over Hillegersberg, zoals oude foto's, rapporten, boeken, e.d.: wij nemen er graag kennis van, maken graag een kopie of een scan, of krijgen het materiaal in bezit. Dit o.a. ten behoeve van tentoonstellingen, zodat iedereen die dat wil van de kennis en het materiaal kan genieten!

Activiteiten in het recente verleden: zie volgende bladzijde

Toekomstige activiteiten van de Stichting Histories Hillegersberg:

* Vanaf 2 september 2016 is in het kantoor van het gebied Hillegersberg-Schiebroek, Argonautenweg 23, een nieuwe kleine expositie te zien over het leven en werk van de schilderende Schout van Hillegersberg Ludolf de Jongh (1616-1679). Op 6 oktober wordt een lezing over deze schilderende Schout gegeven (zie hieronder).

* Op 6 oktober 2016 om 20.00 uur zal mw. Liesbeth van der Zeeuw (Museum Rotterdam) bij boekhandel Maximus een lezing verzorgen over Ludolf de Jongh. GRATIS TOEGANG, ZAAL OPEN VANAF 19.30 UUR. GRAAG TEVOREN RESERVEREN IN MAXIMUS OF VIA histories.hillegersberg@gmail.com.

Ludolf de Jongh (geboren in Overschie in 1616, overleden in Hillegersberg in 1679) was niet alleen Schout van Hillegersberg (vanaf 1665), maar ook zeer verdienstelijk kunstschilder. De Jongh behoorde tot de Hollandse School. Hij was leerling van o.a. Cornelis Safleven. Rond 1650 was hij één van de meest toonaangevende schilders van Rotterdam.

* Op 4 augustus 1941, de eerste werkdag na de annexatie, stuurde de heer Van Ballegooij in zijn nieuwe functie als chef van de "Hulpsecretarie" een briefje aan de beheerder van het Prentenkabinet van de voormalige gemeente Hillegersberg, de heer Chris van den Berg. Hierin verzocht de heer Van Ballegooij voorwerpen uit Hillegersberg op te halen, waaronder de ambtsketen van de burgemeester. Het Museum Rotterdam heeft de Hillegersbergse voorwerpen in zijn collectie opgenomen. Mogelijk dat in 2017 een aantal voorwerpen uit het voormalige Hillegersberg door de Stichting Histories Hillegersberg kunnen worden geëxposeerd.

* In 1940 'beloofde' het gemeentebestuur van Hillegersberg een gedenkteken voor de kunstenaar Siem van den Hoonaard (1900-1938). Het zou een eer zijn, zowel voor Siem van den Hoonaard als voor het toenmalig gemeentebestuur als de belofte zou worden ingelost.