2 december 2017

De Stichting Histories Hillegersberg

De Stichting Histories Hillegersberg is opgericht op 10 september 2012 door Martin Lusse. De stichting heeft tot doel het onderzoeken, beheren en tentoonstellen van geschriften en beeldmateriaal betreffende Hillegersberg, zijn inwoners en allen die als betrokkenen kunnen worden beschouwd. De stichting organiseert lezingen, beheert deze website (met dank aan Jan Carlier voor de vormgeving e.d.) en stimuleert publicaties. Overigens zal de Stichting zich ook richten op de naastgelegen voormalige gemeente Schiebroek.

De Stichting heeft een bestuur en kent donateurs. Financiële steun aan de Stichting wordt zeer op prijs gesteld (en is noodzakelijk voor haar voortbestaan). Word donateur!

Daarnaast is het Stichtingsbestuur zeer geïnteresseerd in kennis en materiaal over Hillegersberg. Kent u mensen die kunnen vertellen over het Hillegersberg van 'vroeger'? Het bestuur luistert heel graag en tekent het verhaal graag op. Kent u mensen met materiaal over Hillegersberg, zoals oude foto's, rapporten, boeken, e.d.: wij nemen er graag kennis van, maken graag een kopie of een scan, of krijgen het materiaal in bezit. Dit o.a. ten behoeve van tentoonstellingen, zodat iedereen die dat wil van de kennis en het materiaal kan genieten!

Nieuws (reacties bij: jc.vduin@gmail.com)

Permanente expositie over Hillegersberg. Begin 2018 zal de Stichting Histories Hillegersberg een expositie over Hillegersberg inrichten in het restaurant van het 'Huis van de wijk' Laurens Arcadia, Apollostraat 163, Rotterdam-110-Morgen. Indien u materiaal in bruikleen wil geven, graag! Zo komt het permanent onder ogen van een groter publiek!

Het archief van Hillegersberg gedigitaliseerd. In samenwerking tussen de Stichting Histories Hillegersberg en het Stadsarchief Rotterdam zal bij vorrang het archief Hillegersberg dat berust bij het Stadsarchief Rotterdam worden gedigitaliseerd. Wie hierbij als vrijwilliger wil meewerken is zeer welkom.

Martin Lusse beëindigt bestuursfuncie. Na vijf zeer actieve jaren heeft de voorzitter Martin Lusse besloten het voorzitterschap van de Stichting Histories Hillegersberg te beëindigen. Het bestuur is Martin zeer veel dank verschuldigd. Martin blijft nog betrokken bij enkele aanstaande activiteiten. Gezocht wordt naar een passend moment van afscheid. Het bestuur is in overleg over zijn opvolging.

Toekomstige activiteiten van de Stichting Histories Hillegersberg:

* Vanaf 2 oktober 2017 is in de hal van het gebiedskantoor Hillegersberg-Schiebroek, Argonautenweg 23, een kleine expositie te zien over het werk van de Hillegersbergse schilder Herman Bieling (1887-1964).

Herman Bieling (1887-1964) was de strijdbare voorman van de Rotterdamse kunstenaarsfederatie 'De Branding' en veelzijdig kunstenaar: schilder, graficus en beeldhouwer. Hij woonde en werkte vanuit Hillegersberg en Rhoon. Hij maakte veel kubistisch werk.

Bieling had nauwe contacten met tijdgenoten als Wim Schuhmacher, Henk Chabot, Laurens van Kuik, Marius Richters en Siem van den Hoonaard. In 1932 exposeerde hij met onder anderen Braque, Chagall, Van Dongen, Kandinsky, Klee, Kokoschka, Matisse, Mondriaan en Picasso. In 2003 en in het voorjaar van 2017 waren er overzichtstentoonstellingen van het werk van Bieling in het Kasteel van Rhoon en in het Chabot Museum Rotterdam.

* Op maandag 5 februari 2018, 20.00 uur: Een 'historische' lezing in het kader van de jaarlijkse Willem van den Hoonaardlezing. De lezing zal in 2018 gaan over: Hillegersberg en de familie Carlier. De Hillegerbergse aquarellist Dick Carlier zal een deel van zijn Hillegersbergs werk laten zien en vertellen over zijn werk en zijn kunstzinnige familie.

* Op 4 augustus 1941, de eerste werkdag na de annexatie, stuurde de heer Van Ballegooij in zijn nieuwe functie als chef van de "Hulpsecretarie" een briefje aan de beheerder van het Prentenkabinet van de voormalige gemeente Hillegersberg, de heer Chris van den Berg. Hierin verzocht de heer Van Ballegooij voorwerpen uit Hillegersberg op te halen, waaronder de ambtsketen van de burgemeester. Het Museum Rotterdam heeft de Hillegersbergse voorwerpen in zijn collectie opgenomen. Mogelijk dat in 2017 een aantal voorwerpen uit het voormalige Hillegersberg door de Stichting Histories Hillegersberg kunnen worden geëxposeerd.

* In 1940 'beloofde' het gemeentebestuur van Hillegersberg een gedenkteken voor de kunstenaar Siem van den Hoonaard (1900-1938). Het zou een eer zijn, zowel voor Siem van den Hoonaard als voor het toenmalig gemeentebestuur als de belofte zou worden ingelost.

Activiteiten in het recente verleden: zie volgende bladzijde

NIEUW: VRAAG WIE KENT H.J. DOEDENS?

Voor zijn onderzoek naar werk en leven van de fiscalist H.J. Doedens is Rens Pieterse op zoek naar meer informatie over hem en zijn ouders (persoonlijke ervaringen, eventuele correspondentie). Wie Rens Pieterse daarbij zou kunnen helpen, wordt vriendelijk verzocht contact met hem op te nemen (l.j.a.pieterse@law.leidenuniv.nl).

H.J. Doedens (1915-2004) was een vermaarde fiscalist. Hij maakte furore bij het departement van Financiën (1942-1952), doceerde aan de Rijksbelastingacademie en was later hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen (1952-1980). Doedens leefde betrekkelijk teruggetrokken. Veel is er over hem niet bekend. Dat hij Rotterdammer was, staat vast. Zijn eerste levensjaren woonde Doedens op de Bergweg (thans Straatweg) 343 te Hillegersberg. H.J. Doedens sr. (1874-1921), die bij de posterijen werkte, overleed in de zomer van 1921 op 47-jarige leeftijd. Niet veel later verhuisden moeder en zoon naar Den Haag, de stad waar de moeder van Doedens, W.J. Akersloot (1884-1931), voor haar huwelijk woonde.