Van de Voorzitter (Martin Lusse):

Al de activiteiten van de voorzitter zijn ontstaan door en ontsproten aan zijn ontdekking -tijdens enig research naar de "Renovatie in 1941" van de Hillegondakerk- van het archief van het "Prentenkabinet" Oud-Hillegersberg en Rotterban in het Gemeente Archief Rotterdam. Een diep gekoesterde wens van de voorzitter is het sinds 1941 "geannexeerde" materiaal van Het Prentenkabinet Hillegersberg in zijn oorspronkelijke staat tentoon te stellen en mogelijker wijze blijvend te behouden beheren en uit te breiden voor Hillegersberg.

Hij bereidt zich voor een expositie over (leven en ) werken Heer Willem van den Hoonaard - vorm te geven in de publieke ruimte van het deelgemeentekantoor van Hillegersberg-Schiebroek.

Daarnaast is hij - de voorzitter- ijverig werkend naar achtergronden werken en leven van Heer Reinier P. Sterkenburg, literator en vertaler te Hillegersberg tijdens het "Interbellum te Hillegersberg".

Verder wordt er gewerkt aan een expositie in het Chabot museum over werk en leven van de kunstschilder Gerrit Willem van Yperen. Eveneens een Hillegersbergse kunstenaar.

Alsmede een expositie gewijd aan leven en werken Heer Siem van den Hoonaard - beeldhouwer in metaaltechnieken - titel is van scriptie van C.A. Reijnen-Wildenburg - uit 1988, ook i.s.m. het Chabot museum.

Tevens wordt de bron van R33 en/of De Branding te Hillegersberg gezocht en nagetrokken.

Verder wordt er nagedacht een en ander een educatieve vorm te geven, opdat scholieren uit Hillegersberg-Schiebroek kennis zullen kunnen verwerven over enige cultureel/historiese activiteiten in en uit "Ons Dorp".

Deze Poster is gemaakt ter gelegenheid van de restauratie van het graf van de beeldend kunstenaar Marius Richters. Op deze manier blijft iets typisch Hillegersbergs behouden.Poster restauratie graf Marius Richters